Riuh rendah kapital bandaraya Kolompo

Seminggu sebelum raya gua bercadang memasang niat untuk melayari bahtera ke kolompo.Dengan berbekalkan beratus ringgit dan iman yang cekal tambahan pula dibulan remadan membuatkan gua menjadi dilema untuk pergi ke sana.Nak tak nak je gua pergi tapi diatas desakan hati yang luntur gua berjaya sampai jugak ke kolompo tu.Keadaan yang terik dan memeritkan tak memaksa gua untuk meneguk sepam dua air coke !fuh,syukur iman masih kental.Sebelum ke kapital kolompo tuh gua singgah di bandar bangi tanah ilmu si sapiek belaja.Cis,terpaksa gua pegi jejauh gitu semata-mata untuk menjadi Gps beliau untuk ke kolompo tu,nasib gua handal mengingat selok belok ke kolompo tuh.

Perihal setelah sampai ke bangi telah settle dengan jayanya dan tanpa membuang keringat di bulan remadan ni, kitorang(gua dan sapiek)berangkat terus ke lubuk keseronokan a.k.a kolompo la dengan menaiki 125 hitamnya.Speed habis die pecut,gatal tak gatal la punggung gua melayan getaran di sit belakang.Cis,kebas tak tentu pasal.Nasib dekat je bangi ke kolompo tuh,agak-agak dalam setengah jam jugak la.By the way,Alhamdulillah selamat sampai.Sesudah sampai tanpa berlenggah kan waktu kitorang ke markas 206 yakni tempat perteduhan yang hebat lagi besh la gua cakap lu !

Agak-agak dah nak maghrib berkumandang,tanpa berlenggah serta kelam kabut nya kitorang(gua ,sapiek dan the other yakni 4 orang pelakon tambahan = awie,mus,inul dan farok.tapi farok lambat sikit sebab die pegi makan dulu sebelum maghrib kat stesen hang tuah tu.)pegi ke bazaar remadan mencari juadah santapan berbuka pose.Nasib sempat pegi beli sebelum azan berkumandang,berbuka la di markas tu kitaorang.Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani,kami pun menjamah santapan tadi.Alhamdullilah kenyang tak kenyang la kitorang dengan rezeki yang dikurniakan Allah.Selesai menyantap kami me-release-kan angin dan tekanan sesudah menyantap dengan duduk seketika melayan karton doreamon sepam dua.

Sesudah Isyak yakni selepas kui 9 malam,kepala kerungsingan melepak dimarkas tanpa berbuat ape-ape menyebabkan hati berkeladak memasang niat untuk ke lubuk keseronokan di tengah kota kapital ni.Dengan kesetujuan yang lain-lain gua pun bergerak ke Bukit Bintang kancah kegelapan dengan yang lain-lain.Kemeriahan suasana kiri kanan gua tak dapat dikatakan sebab memang tak meriah pun(hahahhahaha).Nothing is happening bagi gua,gua lihat hanya biasa-biasa sahaje sebab makwe-makwe kiri kanan semua nya bukan taste gua walaupun ianya taste si sapiek ni(yang seksi-seksi kelembai baju sengkat-sengkat je yang ada).Kegilaan mendatang setelah penat berjalan tanpa satu arah yang membawa kebaikan.Justeru kami merewang hingga ke hujung kegelapan yakni tempat yang dah tutup.Cis,buat gua penat lelah je sampai sini,rupa-rupanya da tutup.gua lambat 3 minit je.tak guna!.

Selesai merewang tanpa arah tujuan,kepulangan ke markas 206 menyusul plak.Dan-dan la stesen ketapi Lrt tuh tutup disebabkan waktu lewat malam.Terpaksa la naik teksi,nasib murah je.Balik-balik je melayan CC sejam dua jap menunggu waktu kesahuran.Sesudah melayan CC , kitorang melepak Mamak india gua cakap lu,layan nasik lemak pepagi memang layan lagi-lagi tambah sambal pedas tak ingat la boleh berak-berak la lepas ni.Sambil melepak sambil ketawa riang ria sambil berdebat ilmiah yang ada.Kan elok kalo ilmu didada dikongsi bersama untuk kelebihan antara satu sama lain.Dari perihal duniawi hingga ke alam agama la berdebat.tak kering gusi gua cakap lu,ada sahaja benda nak diusulkan.Mana yang baik gua amik dan yang kurang berminat gua tolak tepi je.hehe.

Sehingga keesokan harinya yakni puasa ke berapa ntah,gua pun tak mengira.yang gua tau berpuasa aje.Puasa dua bulan pun gua tak kesah,hehe(sembang nak kencang aje).Siang tu kitorang pergi menjelajah kolompo mencari pakaian dan barangan untuk beraya ni.Yela gua pun nak bergaya dan hensom cam lu orang jugak.Selak punya selak sampai 4 jam jugak la membeli belah,akhirnya dapat jugak benda yang diidamkan.By the way,gua suke beli yang 2nd hand punya sebab da nampak lusuh dan ranggi.Ranggi tu simple dan mudah tetapi bergaya dan yang penting menutup aurat gua.hehe.

Akhirnya,gua malas da nak becerita panjang lebar lagi,gua ingat nak menutup cerita karot ni dengan penutup yang sadis-sadis.Semasa pulang ke halaman gua yakni tanjung malim la.Semasa perjalanan satu musibah melanda gua puncenye motor racing 125 sapiek kehabisan minyak.Cis,kena menapak sambil menolak motor racingnya sejauh 5 kilo meter je.Lepas tu nasib ada INSAN yang baik menolong kitorang bawak naik die punya 4WD nye.Selamat,kalo idak menapak 16 kilo la jawabnye.hehe.Anyway sebelum meneruskan perjalanan,check up kenderaan anda agak perjalanan selesa dan senang.
Gua memang tak puas ati sebab azan maghrib berkumandang semasa gua menapak.Cis!berbuka pukul 8.hahha.anyway Alhamdullilah sempat gua sedeguk dua air untuk berbuka.=)

Sekian dari pengalaman dibulan puasa yang dirahmati ALLAH.

No comments: